Podwyżka opłat za badania techniczne

Zgodnie z informacją przedstawioną na konferencji prasowej, opłaty za badania techniczne pojazdów wzrosną o około 50% począwszy od września 2025 podał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

PROJEKT NOWEGO CENNIKA

Istota rozwiązań zawartych w projekcie rozporządzenia oraz przyczyna i potrzeba ich wprowadzenia (żródło: MI):

Obowiązujące rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z 2023 r. poz. 1070) od ponad 20 lat nie było nowelizowane w zakresie wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów. Obecnie w Polsce opłata za badanie techniczne samochodu osobowego (tj. najczęściej wykonywanego badania) wynosi 98 zł i jest jedną z niższych opłat za tego rodzaju badanie w Unii Europejskiej. W tym kontekście zakładane w projekcie podniesienie stawek opłat ma na celu dostosowanie kosztów prowadzenia stacji kontroli pojazdów do aktualnej sytuacji gospodarczej w RP i zapewnienie stabilności prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie stacji kontroli pojazdów, która to działalność ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Należy wskazać, że koszty utrzymania stacji kontroli pojazdów w Polsce sukcesywnie rosną, głównie z powodu: wzrostu płac, inflacji, energii, kosztów wynajmu i utrzymania infrastruktury wraz z aparaturą oraz opłat administracyjnych, w tym podatków. Przeprowadzona analiza wykazała, że koszty utrzymania SKP w Polsce zasadniczo wzrosły w latach 2020-2024. Ponadto w 2020 r. zaczęła się w Polsce epidemia COVID19, która spowodowała gwałtowny wzrost cen (znaczącą inflację), zaś w 2022 r. na obciążenia ponoszone przez przedsiębiorców znacząco wpłynęło wprowadzenie tzw. „Polskiego Ładu”, a w szczególności zmiana zasad opłacania składki zdrowotnej, jak i stały wzrost płacy minimalnej (wzrost kosztów utrzymania pracownika).
Pomimo tego w Polsce opłaty za badanie techniczne nie zmieniły się od 2004 r., co rzutuje negatywnie na kondycję sektora badań technicznych pojazdów. W efekcie przedsiębiorcy nie mogą inwestować w wymianę wyeksploatowanych urządzeń oraz nowoczesne technologie, co negatywnie wpływa na jakość badań i bezpieczeństwo na drogach.
Nowelizacja rozporządzenia ma więc na celu urealnienie stawek opłat za badania techniczne.

 

Zgodnie z informacją przedstawioną na konferencji prasowej opłaty za badania techniczne pojazdów wzrosną o około 50% począwszy od września 2025 podał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec